Program „Czyste powietrze”
Celem programu jest poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych. Narzędziem w osiągnięciu celu jest dofinansowanie przedsięwzięć na których program się skupia min, na wymianie pieców i kotłów na paliwo stałe oraz termomodernizacje budynków jednorodzinnych by efektywnie zarządzać energią.
Osoba fizyczna, która zamierza złożyć wniosek o przyznanie dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Czyste powietrze”, musi posiadać zaświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego.
przedostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono żądanie wydania zaświadczenia – w przypadku żądania złożonego w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 lipca danego roku;
ostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono żądanie wydania zaświadczenia – w przypadku żądania złożonego w okresie od dnia 1 sierpnia do dnia 31 grudnia danego roku.
2. Zaświadczenie o dochodach potwierdza dochód gospodarstwa jednoosobowego (tzn. osoba składająca wniosek o wydanie zaświadczenia samotnie zamieszkująca i gospodarująca) lub wieloosobowego (osoba składająca wniosek o wydanie zaświadczenia wraz z osobami z nią spokrewnionymi lub niespokrewnionymi, pozostającymi w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkującymi i gospodarującymi).
3. Dochód wykazany w zaświadczeniu oblicza się na podstawie definicji dochodu zawartej w art. 3 pkt. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych - po odliczeniu alimentów świadczonych na rzecz innych osób.
4. Postępowanie w sprawie żądania wydania zaświadczenia kończy się wydaniem zaświadczenia w terminie 7 dni od dnia złożenia kompletu dokumentów. W przypadku konieczności przeprowadzenia szczegółowego postępowania administracyjnego termin załatwienia sprawy może ulec wydłużeniu. Rozpatrzenie wniosku i wydanie zaświadczenia nie podlega żadnym opłatom.
UWAGA!!!
W związku z wejściem w życie w dniu 13 lipca 2021 r. ustawy z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie niektórych ustaw związanych ze świadczeniami na rzecz rodziny (Dz. U. poz. 1162) (zwana dalej „ustawą zmieniającą), dokonana została nowelizacja ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (zwana dalej „ustawą Poś”) oraz ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (zwana dalej „ustawą o wspieraniu termomodernizacji”). Konsekwencją wprowadzenia zmian w ww. ustawie Poś oraz ustawie o wspieraniu termomodernizacji, było uchylenie aktów wykonawczych, wydanych na postawie:
Aktualnie podstawą do określenia w Biuletynie Informacji Publicznej wzorów żądania wydania zaświadczenia oraz zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego jest art. 411 ust. 10sa ustawy Poś, natomiast podstawą do określenia wzorów wniosku o zawarcie umowy o realizację przedsięwzięcia niskoemisyjnego oraz oświadczenia o środkach własnych i zasobach majątkowych osoby ubiegającej się o realizację przedsięwzięcia niskoemisyjnego jest art. 11d ust. 13 ustawy o wspieraniu termomodernizacji.
W związku z tym, poniższe wzory:
mogą być stosowane, zgodnie z art. 12 ustawy zmieniającej, od dnia 1 sierpnia 2021 r.
- Wzór żądania wydania zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu
- Wzór zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu
Więcej informacji o programie "Czyste Powietrze" można znaleźć na stronach internetowych programu:
- http://czystepowietrze.gov.pl/wez-dofinansowanie/
- https://www.wfosgw.poznan.pl
Dyrektor MGOPS Łobżenica
/-/ Mariusz Gniot
Miejsko Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Łobżenicy
ul. Złotowska 11a
89-310 Łobżenica
tel. 67 266 47 97
opslobzenica@prosysko.pl